Bang Jeong A


방정아  (1968)


방정아 작가는 한국 현대사회에 대한 비판적이고 풍자적인 작업을 주로 해왔으며 자신을 둘러싼 일상적이고 친숙한 동시대 풍경을 화폭에 그려내며 일상의 순간 작가에게 영감을 주는 장소나 그 이면에 존재하는 이야기를 전달하고, 사회의 인식과 문제를 작품 속에 그림의 서사로 담아낸다.


방정아 작가는 1990년-2000년대 후반까지는 한국 사회의 변화와 빠르고 다양한 변화 속 사람들이 느끼는 불안의 감정과 정서, 강박이나 우울 등을 표현하고, 한국의 정치 풍경, 분단과 자본주의의 다소 서글픈 풍자를 담았다. 2014년 4월 16일 세월호 참사 이후 그녀의 작업 방향은 크게 변화했다. 냉소적인 비판과 참여로써 사회의 변화를 기대하기 보다, 예술이 사회에서 할 수 있는 보다 깊은 이해와 정서적 소통에 더 치중하기로 하였다. 그 변화가 그림의 표현적 장치들을 중요하게 여기게 하여 그림의 회화적 표현의 역할들이 강화되었다.


부산 출신 작가로 부산에 살며 작업해온 그녀에게 바다는 막대한 재해가 될 수도 있는 두려움, 정화가 이뤄질  수도 있는 잠재성의 실체이기도 하다. 이 모든 것을 담고 있다고 말하는 작가의 작품에서 바다는 자주 그림의 배경으로 등장한다.


방정아 작가는 홍익대학교 미술대학을 졸업 후 부산을 기반으로 활동하고 있는 작가이다. 2021년 국립현대미술관 올해의 작가 상을 수상하며, 150여 차례 기획전에 참가하는 등 활발히 활동하고 있는 작가로 부산시립미술관(2019), 대안공간 풀(2008) 등에서 개인전을 가진 바 있으며, 국립현대미술관, 부산시립미술관 등에 작품이 소장되어 있다.

She has mainly worked on the critical and satirical subjects of modern Korean society, painting the familiar contemporary landscapes surrounding her, conveying the places that inspire her in everyday moments, and capturing the society’s perceptions and problems with the narrative of the painting.



ART WORK



Eddie Arning

Untitled, 1968-70

Oil pastel on paper

55.9 x 81.3 cm

EA 001


Eddie Arning

Untitled, 1968-70

Oil pastel on paper

53.3 x 78.7 cm

EA 002


Eddie Arning

Untitled (Man and Woman with Fallen Tree), c. 1968-70

Oil pastel on paper

38.7 x 55.9 cm

EA 007



Eddie Arning

Untitled; Lawn Mower, 1968-70

Oil pastel on paper

63.5 x 43.2 cm

EA 003


Eddie Arning

Untitled (Abstraction), c. 1968-70

Oil pastel on paper

55.9 x 40.6 cm

EA 004


Eddie Arning

Untitled (Abstraction), c. 1968-70

Oil pastel on paper

55.9 x 43.2 cm

EA 005



Eddie Arning

Untitled (Girl in Swimsuit and Green), 1968-70

Oil pastel on paper

63.5 x 48.3 cm

EA 006


Eddie Arning

Untitled (House), c. 1968-70

Oil pastel on paper

66 x 50.8 cm

EA 009


Eddie Arning

Untitled, 1968-70

Oil pastel on paper

54.6 x 39.4 cm

EA 011



Eddie Arning

Untitled (Woman with Ponytail in Egg), c. 1968-70

Oil pastel on paper

40.6 x 55.9 cm

EA 010


Eddie Arning

Untitled, 1968-70

Oil pastel on paper

53.3 x 78.7 cm

EA 015


Eddie Arning

Untitled, 1968-70

Oil pastel on paper

53.3 x 78.7 cm

EA 016



Eddie Arning

Untitled, 1968-70

Oil pastel on paper

53.3 x 78.7 cm

EA 017


Eddie Arning

Untitled, 1968-70

Oil pastel on paper

53.3 x 78.7 cm

EA 018


Eddie Arning

Untitled, 1968-70

Oil pastel on paper

53.3 x 78.7 cm

EA 019



Eddie Arning

Untitled, 1968-70

Oil pastel on paper

53.3 x 48.3 cm

EA 012


Eddie Arning

Untitled, 1968-70

Oil pastel on paper

81.3 x 54.6 cm

EA 013


Eddie Arning

Untitled, 1968-70

Oil pastel on paper

81.3 x 54.6 cm

EA 014



Eddie Arning

Untitled (Two Women and Child), c. 1968

Oil pastel on paper

40.6 x 55.9 cm

EA 020


Eddie Arning

Untitled, 1968-70

Oil pastel on paper

53.3 x 78.7 cm

EA 022


Eddie Arning

Untitled, 1968-70

Oil pastel on paper

53.3 x 78.7 cm

EA 023



Eddie Arning

Untitled (Red Bicycle), c. 1968-70

Oil pastel on paper

27.9 x 45.7 cm

EA 008


Eddie Arning

Untitled, 1968-70

Oil pastel on paper

54.6 x 39.4 cm

EA 021



PUBLICATIONS


Selected

Exhibitions

2017, A New World in My View: Gifts from Gordon W. Bailey, The Speed Art Museum, Louisville

2016, Taking Center Stage: The Landford Wilson Collection of Self-Taught Art, Milwaukee Art Museum, Milwaukee

2013, Great and Mighty Things: Outsider Art from the Jill and Sheldon Bonovitz Collection, Philadelphia Museum of Art, Philadelphia 

2012, Accidental Genius: Art from the Anthony Petullo Collection, Milwaukee Museum of Art, Milwaukee
2011, POP: Eddie Arning, Freddie Brice, Ray Hamilton, KS Art, New York
1985, Eddie Arning: Selected Drawings, 1964-1973, Abby Aldrich Rockefeller Folk Art Center, Williamsburg




Selected Collections

American Folk Art Museum, New York
Milwaukee Art Museum, Milwaukee
Museum of Fine Arts, Boston
Smithsonian American Art Museum, Washington, DC
Speed Art Museum, Louisville


Selected Bibliography

Sachant, Pamela Jane. “Eddie Arning,” Raw Vision 28, Fall 1999.
Kogan, Lee. “Eddie Arning: 1898-1997.” Folk Art 22, no. 3, Fall 1997.
Paulsen, Barbara. “Eddie Arning: The Unsettling World of the Texas Folk Artist,” Texas Journal 28, #1, September 1985.


This project undertakes the motto of ‘Think Outside Borders’ ‘Think Outside the Box’ ‘Think into Action’.

워킹하우스뉴욕은 3가지 모토 (국경을 넘어선 사고; 틀을 깨는 사고; 표현하는 사고)를 가지고 프로젝트를 기획한다.


Think Outside Borders

Art narrows the gap between countries. It minimizes language barriers and enables us to communicate qualitatively and share complex emotions. We are committed to using art as an outpost for carrying out critical conversations with the world by placing art in contexts that matter.


예술은 언어를 뛰어 넘는 커뮤니케이션의 수단이다. 상이한 문화와 관습에서도 통합적인 사고를 하게 하며 우리의 복합적인 감정을 공유할 수 있게 한다. 워킹하우스뉴욕은 이러한 예술을 통해 현대사회와 국경을 초월한 의미있는 소통을 추구한다.

Think Outside Boxes

We leverage art as a learning platform by giving diverse audiences of the globe a window to narratives that are either overlooked, little understood in mainstream conversations, or distorted in stereotypes and create commonality. We also intend to design programmatic initiatives and exhibition strategies to support the kind of inclusion championed by our campaigns.


예술은 고정관념의 틀을 깨고 그동안 간과되어 왔던 담론을 이끌어 낼 수 있는 교육 플랫폼을 형성한다. 워킹하우스뉴욕은 전 세계의 다양한 청중에게 예술을 통해 대화의 창을 제공함으로써 사고의 시각을 넓히는 창의적인 교육 프로그램을 만들어 나아가는데에 목표가 있다.

Think into Action

We collaborate with the art world to shed light on the complexity of the human experience and give a platform to which it can be seen and heard by endeavoring this artistic documentation to include in the international cultural network as well as in institutions as loudspeakers. By encouraging creative practices and connecting art to life, we strive to experience art in our life.


예술은 복합적이고 추상적인 개념을 물리적으로 구현해내고 그것을 통해 인간내면을 재조명할 수 있는 기회를 준다. 워킹하우스뉴욕은 적극적인 국제적 교류를 통해 해외문화의 접근성과 이해관계를 좁혀나가고 예술이 우리의 삶에 깊숙히 내재할 수 있도록 기획하고 실현하도록 지지한다.